In ultimul timp, in Romania se organizeaza diferite cursuri de formare profesionala si cursuri de perfectionare, iar un curs formator din cate se poate vedea, este din ce in ce mai cautat.
Se spune ca un trainer adevarat este cel care trebuie sa inspire, trainerul adevarat este cel care trebuie sa motiveze si sa capteze atentia tuturor celor care il asculta atat prin modul in care le prezinta informatia, cat si prin exemplul de experienta personala in domeniu.
Curs de formator li se potriveste ca o manusa tuturor celor care au de gand sa inceapa o cariera in domeniul formarii profesionale sau chiar si celor care isi doresc sa inceapa o cariera in domeniul trainingurilor si workshopurilor de specialitate din postura de formator.
A fi formator necesita responsabilitate in lucrul cu oamenii, dar si dorinta si capacitate de a imparti informati, si nu in ultimul rand, a fi formator necesita si cunostinte solide bazate pe experienta in domeniul ales.
Iata doar o parte din lucrurile pe care le vei putea invata in cazul in care vei participa la un asemenea curs:
Structurarea eficienta a cursului.
Aceasta prima etapa este una mai mult de cercetare. Trainerul trebuie sa stabileasca care sunt nevoile de instruire si implicit sa stabileasca care sunt obiective clare ale cursului. In functie de profilul cursantilor, trainer-ul este necesar sa structureze informatia si modalitatile de instruire. Aceasta prima etapa este si una care priveste mai mult adaptarea informatiei la conditiile cursului.
Prezentarea si transmiterea informatiei
Felul in care se transmite informatia, este cel care poate sa inspire, este cel carpabil sa motiveze sau sa atraga atentia cursantilor intr-un mod cat mai eficient, care sa duca la atingerea obiectivelor sau chiar la amplificarea rezultatelor.
Aceasta arta depinde foarte mult de felul in care este planificata prezentarea, de raportul dintre elemente vizuale (grafice) sau auditive care se regasesc in prezentare sau chiar de coerenta si profesionalismul acesteia.
Organizarea Cursului
Organizarea practica a cursului este neaparat sa tina cont atat de aspecte pragmatice precum: numarul de cursanti, infrastructura spatiului, durata cursului/pauzelor etc, dar si de aspecte capabile sa creeze efecte subliminale, cum ar fi: pozitionarea scaunelor, a auditoriului si implicit a formatorului fata de participantii la curs, controlul asupra surselor de lumina sau chiar muzica de fundal.
Putem da drept exemplu, pozitia si unghiul de asezare al cursantilor unul fata de celalalt, care poate crea un cadru deschis comunicarii sau din contra poate sa o suprime (daca acest lucru se doreste).
Vorbirea in public
Vorbitul in public poate fi considerat o adevarata stiinta sau poate fi deasemenea considerat o adevarata chiar arta. Dus la un nivel inalt, vorbitul in public presupune si cunostinte de comunicare nonverbala, iar aici amintim limbajul corpului, dictia, controlul si gestionarea emotiilor, tehnicile si strategiile de captare a atentiei, energizarea si motivarea audientei, etc.
Gestionarea situatiilor dificile
Fiecare curs poate fi presarat si cu situatii neprevazute, iar acestea trebuie gestionate corespunzator.
Evaluarea cursului si atingerea obiectivelor
Un formator este necesar ca la finalul cursului sa evalueze obtinerea rezultatelor, care pot fi cuatificate prin foarte multe metode: teste, chestionare de feedback care sa ajute la imbunatatirea cursului, etc.
Acte necesare pentru inscrierea la curs
- Copie dupa buletin/act de identitate;
- Copie dupa certificatul de nastere;
- Copie dupa certificatul de casatorie (numai in cazul schimbarii numelui);
- Copie dupa ultimul act de studii (aici mentionam faptul.
Competente obtinute in urma participarii la curs
- Realizarea activitatilor de formare teoretica.
- Realizarea activitatilor de formare practica.
- Respectarea eticii si a standardelor profesionale in formarea profesionala a adultilor.
- Evaluarea competentelor initiale ale participantilor la programul de formare profesionala a adultilor.
- Aplicarea procedurilor de asigurare a calitatii activitatii de formare profesionala a adultilor.
- Organizarea procesului de evaluare a participantilor la programul de formare profesionala a adultilor.
- Realizarea evaluarii si furnizarea feedback-ului cu privire la revizuirea procesului de formare profesionala a adultilor
- Comunicarea si relationarea in procesul de formare.
- Aplicarea prevederilor legale care se refera la formarea profesionala a adultilor.
- Realizarea analizei de nevoi care privesc formarea profesionala a adultilor.
- Dezvoltarea lucrului in echipa implicata in procesul de formare.
- Gestionarea conflictelor
- Elaborarea instrumentelor pentru evaluare.
- Organizarea activitatilor de formare.
- Proiectarea procesului de instruire.
- Gestionarea si administrarea resurselor care sunt specifice procesului de formare.
- Analizarea si comunicarea rezultatelor instruirii.
- Dezvoltarea personala continua a trainerului.
In urma absolvirii examenului final, cursantii vor primi Certificate de Absolvire pentru ocupatia de “Formator” si vor primi deasemenea suplimentele descriptive care atesta competente dobandite in urma cursului.