De ce se sparge parbrizul masinii tale?

De ce se sparge parbrizul masinii tale?

0 Shares
0
0
0

Rezistenta reala a sticlei este mult mai mica decat puterea sa teoretica. Aceasta este ceea ce explica anomaliile pe care le percepem adesea despre diferitele mecanisme care provoaca fisurarea unui parbriz.

Prima teorie care a fost publicata pentru a incerca sa explice de ce fractura ochelarilor (A.A. Griffith, 1921) a clarificat deja: stresul necesar pentru ca un impact sa se mareasca este invers proportional cu dimensiunea impactului. Adica, cu cat daunele sunt mai mari, cu atat va fi nevoie de mai putina forta pentru a-i creste dimensiunea.

Pe scurt, pe masura ce dimensiunea impactului creste, cu atat mai mult rezistenta parbrizului in ansamblu este redusa.

Un alt factor care afecteaza, de asemenea, deteriorarea rezistentei sticlei este umiditatea existenta a mediului. Un studiu din 1967 (S. Wiederhorn) a aprofundat aceasta teorie si a aratat cum, chiar si cu stres extrem de mic, in prezenta umiditatii, un impact asupra unui pahar creste continuu, non-stop, chiar daca este doar molecula cu molecula. Cele mai recente studii ale Belron Technical pe aceasta tema au aratat ca temperatura si variatiile sale sunt, de asemenea, factori care sporesc daunele ascunse la un parbriz.

Parbrizele sunt supuse unui stres constant din momentul fabricarii lor. Taierea sticlei, indoirea si curbura acesteia si chiar laminatul interior care impiedica ca, daca se crapa, sa explodeze intr-o mie de bucati, fac ca sticla sa persiste un stres rezidual inghetat din momentul producerii sale.

Dimensiunea, forma, curbura si chiar orientarea, inclinatia si distributia maselor sale genereaza, de asemenea, tensiuni interne importante. Iar acel echilibru dificil atins in momentul producerii sale poate fi pierdut definitiv atunci cand parbrizul primeste un impact, oricat de mic ar fi acesta.

Ai nevoie de inlocuire parbriz? Intra pe Detalii Skoda Octavia si vezi mai multe informatii.

O alta sursa de stres suferita de parbrize vine din instalarea proprie in cadrul pe care trebuie sa-l ocupe in masina. Adezivii care il ataseaza la vehicul pot provoca, de asemenea, solicitari suplimentare.

Acest lucru se datoreaza atat tolerantelor dimensionale, cat si tipurilor de adezivi utilizati pentru fixarea lor. Fiecare parbriz poate avea un model de tensiune tocmai pentru ca proprietatile sticlei pot varia de la un lot la altul.

Fiind integrata in masa structurala a vehiculului ca o componenta care sa asigure rigiditatea caroseriei si sa contribuie la faptul ca acoperisul masinii nu se scufunda in cazul unei rasturnari, compozitia parbrizului sufera si efectele unor factori precum torsiunea suferita de caroserie datorita fortelor G importante care sunt generate in diferite momente de accelerare, deceleratie sau la luarea vehiculului a unei curbe. Stiati ca trecerea peste un obstacol cu 30 km/h genereaza o forta echivalenta cu 5 G de acceleratie pe parbriz?

Si nu putem uita ca, la fel ca toate metalele, corpul masinii se extinde si se contracta din cauza schimbarilor de temperatura.

Acestea pot provoca modificari in organism, care se extind sau se contracta din cauza acestei probleme, crescand astfel tensiunea si stresul suferite de parbriz.

De aceea, schimbarile bruste de temperatura, cum ar fi cele pe care le producem atunci cand in timpul iernii incercam sa dezghetam parbrizul cu apa calda sau vara cu aerul conditionat atunci cand directionam jeturile de aer direct spre acesta, pot provoca curbarea sau explozia sticlei.

Ce spun testele de parbriz

In experimentele efectuate pe parbrize care prezentau fisuri sau impacturi mici asupra acestuia, temperatura exterioara de -10 °, 81% din parbriz s-au spart in mai putin de 5 minute de la pornirea incalzirii masinii. La -5º 70% au facut-o si chiar si la 0º, 59% din ele s-au spart…

Acelasi test a fost efectuat si cu parbrize deja reparate cu sistemul pe care marci precum Carglass sau Belron il folosesc pentru a repara acele mici fisuri in loc sa inlocuiasca intregul parbriz.

Niciunul dintre parbrizele reparate nu s-a spart. Testul a fost facut si in situatia opusa. Parbrizele au fost incalzite in zona lor exterioara pana cand au ajuns la 80 ° C, in timp ce zona interioara a ramas la 30 °. Desi parbrizele nu s-au prabusit, fisura a crescut vizibil.

Toate concluziile investigatiilor efectuate de tehnicienii din domeniu ajung intotdeauna la aceeasi concluzie: un parbriz care are o fisura, ajunge intotdeauna sa se sparga. Va dura mai mult sau mai putin timp pentru a face acest lucru, dar intotdeauna se sparge.

Asadar, daca vrei sa eviti sperieturile neprevazute, in cazul in care detectezi mici fisuri asupra parbrizului masinii tale nu ezita si repara sau schimba parbrizul.. Cele mai multe polite de asigurare acopera aceste reparatii si acestea sunt facute in doar o ora, astfel incat va fi dificil pentru tine de a gasi o scuza pentru a nu face acest lucru si pentru a evita un posibil accident. Asigura-te ca vei conduce in siguranta, pentru tine si pentru cei ce te insotesc in masina!

0 Shares
You May Also Like