Masinile echipate cu turbosuflante se bucura de o putere mai mare si un consum mai mic: sa aflam mai multe. Majoritatea motoarelor auto noi sunt echipate cu un turbosuflante, care ajuta la reducerea volumului motorului si a emisiilor.
Functia sa este de a recupera o parte din energia gazelor de esapament si de a o folosi pentru a supraalimenta motorul. Sa vedem cum functioneaza turbosuflante Cluj 2022 in detaliu.
Turbosuflante: functionare
Turbosuflanta este compusa din doua elemente, turbina si compresorul, echipate cu palete si legate intre ele printr-un arbore. Turbina intra in functiune datorita gazelor de evacuare, in timp ce compresorul este activat prin aspirarea aerului care urmeaza sa fie comprimat. Compresorul permite cresterea presiunii aerului in admisie si implementarea jetului catre camerele de ardere.
Este necesara o anumita cantitate de energie pentru a efectua aceasta operatie. Aceasta este asigurata de turbina care o recupereaza din gazele de evacuare. Gazele care ies din camera de ardere sunt transportate de conductele de evacuare catre turbina, care incepe sa se roteasca punand in miscare compresorul, care aspira aer si il comprima.
Datorita cantitatii mai mari de aer care ajunge la cilindri, impreuna cu o crestere a combustibilului injectat, un motor echipat cu turbosuflante se poate lauda cu o crestere semnificativ mai mare a cuplului si a puterii decat un motor aspirat de aceeasi cilindree.
Turbosuflante cu geometrie variabila
Unul dintre punctele slabe ale motoarelor turbo este asa-numitul „turbolag”. Acest termen indica intarzierea de raspuns a motorului la turatii mici. Oricine a condus vreodata o masina echipata cu turbosuflanta, de fapt, a observat ca afundarea piciorului pe acceleratie dureaza cateva momente pentru ca motorul sa raspunda.
Pentru a incerca sa reduca acest efect, au fost adoptate unele masuri precum turbosuflanta cu geometrie variabila. Aceasta se caracterizeaza printr-o spirala a turbinei care se deschide pe rotor datorita unei serii de aripioare mobile fixate pe un inel care le permite sa se miste simultan.
Cand viteza de rotatie este mica, aripioarele raman inchise, astfel incat gazul sa poata accelera rapid si sa creasca impingerea asupra turbinei, in timp ce viteza de rotatie creste aripioarele se deschid producand o reducere a contrapresiunii.
Turbosuflanta electrica
Evolutia tehnologica a facut posibila dezvoltarea unor noi tipuri de turbosuflante capabile sa puna mai putina presiune asupra motorului. Printre acestea se numara turbocompresorul electric, care este un dispozitiv alimentat de un motor electric si nu de gazele de esapament, ceea ce permite motorului sa nu sufere solicitarile tipice ale turbosuflantei „clasice”.
Aceasta tehnologie, utilizata in prezent pe masinile sport de ultima generatie, va ajunge in curand si pe masinile de serie, la indemana tuturor soferilor. Producatori precum Audi studiaza solutii electrice capabile sa reduca, daca nu chiar sa anuleze, turbo lag-ul datorita prezentei unei turbosuflante antrenate de un motor electric conectat la o baterie de 48 V si o turbosuflanta clasica.
Primul intra in actiune atunci cand se deplaseaza la turatii mici si are functia de a trimite aerul de intrare catre turbocompresorul standard. Un alt avantaj al turbosuflantei electrice este cresterea puterii motorului fara a afecta consumul.