Pentru specialistii SEO si agentiile de marketing web / digital, poate fi un cosmar sa fie la zi cu problemele care pot afecta un site web al clientului.
Proiectele Pro Digital Media ofera functii minunate pentru cei care doresc sa tina evidenta schimbarilor SEO importante pe un site, dar cum ramane cu problemele specifice comportamentului sau comertului electronic, vizibile doar intr-un instrument precum Google Analytics?
In aceasta postare, intentionam sa impartasim cu dumneavoastra alertele personalizate Google Analytics pe care le-am infiintat in timp ce gestionam serviciile de SEO la o agentie web de dimensiuni mici si mijlocii. Evident, aceste alerte vor functiona numai daca aveti instalat scriptul de urmarire Google Analytics pe site-ul dumneavoastra.
Daca nu urmariti deja comportamentul utilizatorilor site-ului dumneavoastra, cu siguranta va recomandam sa incepeti – este esential daca doriti sa puteti urmari impactul activitatilor dumneavoastra de SEO.
Daca nu stiti ce face functia Alerta personalizata, este destul de simplu – Google va trimite un e-mail (sau un mesaj text) ori de cate ori este declansata o anumita actiune pe site-uri. De exemplu, poate doriti sa primiti un e-mail de fiecare data cand se declanseaza un anumit obiectiv sau doriti sa stiti despre o scadere a vizitelor.
Cu unele combinatii personalizate (sau o segmentare mai avansata), aproape orice este posibil aici. Alertele personalizate sunt minunate, deoarece sunt usor de configurat, pot fi reduse in mod rezonabil si pot implica mai multe parti interesate, pur si simplu prin adaugarea altor alerte la adresele de e-mail.
Configurarea Alertelor personalizate in Google Analytics
Este foarte simplu sa configurati o alerta personalizata in Google Analytics. Mai intai, trebuie sa aveti acces la proprietatea Analytics pe care doriti sa lucrati.
Pur si simplu deschideti Google Analytics, navigati la zona de setari (faceti clic pe pictograma roata din partea stanga a ecranului), alegeti contul / proprietatea potrivita si apoi, din meniul Afisati, alegeti Alerte personalizate. Din acest ecran, puteti configura fiecare alerta necesara.
Ca nota, recomand ca intr-adevar sa aveti un cont Google Analytics bine structurat care sa aiba o proprietate identificata in mod clar, urmata de vizionari bine etichetate.
Ar trebui sa aveti o vizualizare curata, care nu are aplicat filtre, urmata de o vizualizare filtrata (care ar trebui sa excluda robotii si alte tipuri de trafic spam) care ar trebui sa devina vizualizarea dumneavoastra zilnica. Avand o viziune curata inseamna ca aveti date la care se face referire daca se intampla sa faceti o greseala cand adaugati filtre la vizualizarea principala – esentiala, dupa parerea mea!
Alerta personalizata # 1 – 404 Page saptamanal
Aceasta alerta va fi declansata atunci cand numarul de 404 pe pagini de eroare vizualizate creste pe site-ul dumneavoastra, cu o anumita suma, intr-o anumita perioada de timp. In acest caz, am precizat ca alerta se bazeaza pe o crestere de 10%, saptamanal.
Am ales declansatorul bazat pe procentaj, deoarece pentru mine, pentru ca 404 pagini de erori vizualizate sa fie semnificative si sa aiba un impact mare asupra SEO-ului dumneavoastra, numarul de erori primite ar trebui sa fie relativ la nivelurile generale de trafic ale website-urilor. Un webmaster al unui site care are zilnic mii de sesiuni probabil ca nu-i pasa de 404 vizite.
Erorile 404 nu sunt intotdeauna o problema SEO, ar putea fi doar un rezultat al curatarii continutului vechi, care nu avea nevoie de redirectionare (nu avea nici o valoare si nu aveati continut similar cu care sa redirectionati).
Pentru ca aceasta alerta sa functioneze, este esential ca site-ul dumneavoastra sa afiseze un element de text specific in titlul paginii sale atunci cand o eroare de 404 apare. De exemplu – vizitati o adresa URL inexistenta pe site-ul dumneavoastra si verificati titlul paginii returnate, plus continutul afisat. S-ar putea sa fie ceva de genul „Site-ul nu a fost gasit” cu un mesaj si un sitemap care nu au fost gasite.
Scriptul dumneavoastra de analiza ar trebui sa fie inclus pe aceasta pagina, insa cel mai bine este sa verificati (sa vedeti Sursa paginii si sa cautati codul contului Google Analytics). In acest caz, „Pagina nu a fost gasita” va deveni parte a alertei din cadrul Google Analytics.
Alerta personalizata # 2 – Declinarea sesiunii organice saptamanal
Aceasta este destul de auto-explicativa – ca SEO, veti dori sa tineti in frau orice scadere a traficului SEO pe site-ul clientului dumneavoastra (daca exista!). Aceasta alerta va fi declansata atunci cand traficul din mediul organic scade cu mai mult de 20% fata de saptamana precedenta.
Uneori declinul traficului organic este normal; ati putea avea un client intr-o industrie sezoniera sau un anumit eveniment care a provocat o crestere a traficului organic in trecut. Indiferent, poate doriti sa aveti acest tip de setare de alerta pentru a va ajuta in problemele SEO negative.
Poate doriti sa modificati aceasta alerta care se va baza pe un interval lunar sau o valoare mai mare de 20%; aceasta va depinde strict de nevoile dumneavoastra.
Alerta personalizata # 3 – Nu au fost inregistrate tranzactii
Aceasta poate fi o alerta care rezoneaza cu multe SEO – in special, cei care lucreaza intensiv cu clientii e-commerce. Exista o serie de motive pentru care urmarirea comertului electronic ar putea sa nu functioneze asa cum ar trebui, dar o modalitate de a fi in tema ar fi sa aveti o configuratie de alerta care se declanseaza cand nu s-au inregistrat tranzactii in timpul zilei precedente in Google Analytics .
Unii pot argumenta ca o zi este deja prea tarziu, dar este mai bine decat sa stai o saptamana, o luna sau mai mult fara ca activitatea de urmarire a comertului electronic sa functioneze. In cadrul caracteristicilor Custom Alert cea mai mica perioada de comparatie este de 1 zi, deci ar trebui sa fie suficient.
Alerta personalizata # 4 – Interventie in sesiunile retelelor sociale
Visezi sa-l ajuti pe clientul tau sa devina viral pe Facebook sau pe Reddit? Pentru retelele sociale, cum ar fi Reddit, trebuie sa actionati incredibil de rapid daca doriti sa oferiti un impuls, astfel incat veti dori sa aveti o configuratie de alerta bazata pe traficul de social media.
Aceasta alerta declanseaza cand traficul de pe anumite site-uri de retele sociale creste cu 100 fata de ziua precedenta. Expresia regulata folosita aici este pur si simplu: twitter | facebook | Instagram | linkedin | reddit | pinterest.
Ca si concluzie, daca ati reusit vreodata sa ajungeti la partea de sus a Reddit (achizitionarea unor backlink-uri uriase in acest proces) atentia dumneavoastra poate fi redirectionata catre acest fapt deja prin intermediul clientului dumneavoastra, intrebandu-va de ce site-ul lor este „cazut”.
Cunoscut drept efectul Slashdot, in conformitate cu Wikipedia, singura modalitate de a fi pregatit pentru acest lucru este prin a avea site-ul clientului dumneavoastra gazduit pe o gazda web extrem de capabila.
Alerta personalizata # 5 – nici o vizita din Google My Business
Aceasta este o alerta care nu se poate aplica in multe situatii, dar pentru cei implicati in furnizarea serviciilor SEO si de marketing digital in industria hoteliera, ar putea fi util sa stim. Inregistrarile din Google My Business reprezinta o sursa incredibil de importanta de trafic, in special datorita preeminentei lor in panoul Google Knowledge Graph (atat pe desktop, cat si pe dispozitivele mobile).
In multe cazuri, listele de afaceri Google ofera peste 50% din traficul organic pe site-urile clientului – un procent imens, din cauza unei piete extrem de competitive. Hotelurile isi schimba adesea proprietarul si, prin urmare, obtinerea accesului proprietatii la listele de companii Google poate fi dificila.
In unele cazuri (de multe ori in cazul in care un hotel face parte dintr-un lant), grupul corporativ ar putea dori ca listele de companii Google sa indice clientii catre website-ul grupului, in loc de site-ul dumneavoastra.
Vei dori sa fii instiintat cand o terta parte a efectuat modificari la o lista de companii Google, astfel incat aceasta alerta personalizata va va indica cand traficul din inregistrarea de afaceri scade. Pentru ca aceasta alerta sa functioneze corect, va trebui sa va asigurati ca etichetati adresa URL a inregistrarii dumneavoastra de companie cu anumite UTM-uri (pe care le recomand sa activati oricum rapoarte mai clare despre SEO local in cadrul Google Analytics).
Alerta personalizata # 6 – New Hostname Visits (spam)
Am mentionat pe scurt la inceputul acestei lucrari ca ar trebui sa aveti filtrele cu aplicatie pentru vizualizarea principala pe care o utilizati in cadrul Google Analytics.
Unul dintre filtrele mele preferate se bazeaza pe numele de gazda al website-urilor, prin care va include doar traficul care vine de fapt din numele dumneavoastra de gazda – ceea ce este extrem de eficient in prevenirea vizitelor „ghost-spam”.
Prin urmare, aceasta alerta este recomandata alaturi de filtrul de includere a numelui de gazda, dar puteti prefera sa alegeti una dintre ele. Alerta mea va fi declansata atunci cand exista sesiuni care provin din nume de gazde care nu se potrivesc cu cele care apartin site-ului dumneavoastra.
Este posibil sa aveti nevoie sa adaptati acest lucru pentru a include alte domenii care utilizeaza in mod intentionat scenariul – poate fi util daca sunteti destul de ghinionist pentru a avea o configuratie complicata in mai multe domenii (inclusiv subdomenii, de exemplu).
Teoretic, este posibil ca aceasta alerta sa nu fie necesara daca aveti setarea corecta a numelui de gazda.
Un alt scenariu potential pentru utilizarea acestei alerte ar putea fi in vizualizarea dumneavoastra „Unfiltered” din Google Analytics, care va avertizeaza atunci cand alte site-uri utilizeaza in mod accidental scriptul de urmarire (care se poate intampla accidental daca sunteti o agentie de web design). Un element util de mentionat aici – daca sunteti o agentie web, SEO sau PPC care se ocupa de un numar mare de clienti, as recomanda sa configurati fiecare filtru cu numele propriu personalizat.
Desi este adevarat ca puteti sa configurati cu usurinta un filtru si apoi sa il aplicati simultan unui numar de vizualizari Google Analytics, problema este atunci cand alerta dumneavoastra este declansata, mesajul de e-mail de la Google nu poate contine numele site-ului web la care se refera alerta , facand un diagnostic rapid.
Scriptul UA este inclus (astfel incat sa puteti copia si sa inserati in functia de cautare Google Analytics), dar este de preferat sa etichetati filtrul, astfel incat adresa URL a site-ului (sau cel putin numele clientului) sa fie inclusa
Cand lucrati cu un numar mare de clienti SEO, poate fi dificil sa pastrati tab-urile cu privire la tot ceea ce se intampla si astfel, in timp ce folositi alertele personalizate, nu puteti eradica problemele care apar pe site-urile dumneavoastra, cel putin va vor avertiza inainte de a provoca daune de durata.