Jocurile de rol (RPG) reprezinta o activitate de agrement de cooperare cu multe variante. In anii 1980 a existat o presiune considerabila asupra unui joc de rol fantezist numit Dungeons & Dragons. Aceasta controversa a creat un stigmat care a contribuit, in parte, la incetinirea semnificativa a adoptarii, acceptarii si cresterii jocurilor de rol (RPG) de catre publicul larg. In ciuda acestei stigmari, utilizarea in ritm educational si terapeutic a RPG-urilor creste incet. Exista indicii puternice din zeci de studii stiintifice, conform carora jocurile de rol pot aduce beneficii multor grupuri de populatie de la copii la varstnici, de la invatarea persoanelor cu handicap la persoanele cu handicap fizic sau chiar de la unele forme de boala mintala. Exista si in tara noastra, locuri distractie Bucuresti care fac jocuri de rol.
Jocurile pe roluri sunt „povesti interactive” (Phillips) cooperative, improvizate, structurate si gratuite, care au loc in imaginatia participantilor, de obicei asezate in jurul unei mese si cu ajutorul hartiei si creionului pentru a urmari evenimentele si personajele.
In mod obisnuit, unul dintre participanti este ales pentru a actiona ca narator sau arbitru al acestei experiente de recreere neconcurentiale, cunoscuta in mod divers ca Game Master (GM) sau Dungeon Master (DM).
GM genereaza sau modifica setarile in care ceilalti participanti, Caracterele jucatorilor (PC-uri), vor interactiona intre ele si cu diferite personaje non-player (NPC) sub controlul GM. Grupul de participanti dezvaluie dinamic o serie de interactiuni si evenimente sociale pentru o experienta improvizator-teatrala, dar, in general, cu exceptia cazului in care se joaca rolul de actiune live (LARP), fara a actiona fizic asupra vreuneia dintre activitatile lor de caractere.
Exista un numar aproape nelimitat de setari disponibile pentru aceste jocuri, variind de-a lungul tuturor posibilitatilor.
Jocurile de rol folosite ca instrumente educationale si terapeutice pentru tineri si adulti
Exista mai multe genuri de la fantezie medievala pana la science fiction, „West Wild”, groaza si suspans, mistere, recreatii istorice, setari militare si multe altele. Daca a existat un scenariu de interes pentru oameni exprimati prin scriere, arte vizuale, filme, audio, legende, folclor, istorie sau alt mediu, este probabil ca un joc de rol sa se potriveasca acelui set.
Spre deosebire de cele mai multe jocuri sociale care sunt adesea competitive in natura, majoritatea jocurilor de rol sunt cooperative, fara castigatori sau perdanti clar definiti si, eventual, fara sfarsit definit in joc. In schimb, obiectivul este o experienta reciproc avantajoasa atata timp cat participantii doresc.
Asa cum este foarte dificil pentru cineva sa inteleaga cu adevarat experienta de a concerta intr-un teatru live, de a canta la un concert, de a face skydiving sau curse, fara a fi participat la activitati, multi oameni considera dificila intelegerea exacta a jocurilor de rol experimentand-o de la inceput.
Cu toate acestea, un gust mic al experientei poate fi o idee buns
Cum este o sesiune de joc. In studiul sau psihologic nepublicat Privind prin sticla: o explorare a interplay-ului intre jucatori si personajele in jocurile de rol, Nicholas Yee a formulat sentimentul general al participantilor la RPG foarte apt atunci cand a declarat ca „RPG-urile nu sunt doar un joc; ele sunt o experienta. ”